Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

a-specifieke lage rugklachten

Wat zijn aspecifiek lage rugklachten?

Onder aspecifieke lage rug pijn wordt rugpijn verstaan die voornamelijk in de lendewervelkolom (onderrug) aanwezig is. Een specifieke oorzaak voor deze lichamelijke klachten is niet aanwezig of aanwijsbaar.

Onbegrepen klachten dus, terwijl je toch ergens pijn hebt en / of moeite met bewegingen of activiteiten ervaart, terwijl je niet weet wat de klachten veroorzaakt.

Onder aspecifieke klachten kunnen de volgende vormen voorkomen:

  • Lumbago: Onder lumbago verstaan we een pijnlijk en / of stijf gevoel in de lage rug. Meestal zijn de spieren en of bandjes in de lage rug geirriteerd.
  • Spit: Onder spit verstaan we vaak acute pijn en stijfheidsklachten in de lage rug. Deze klachten kunnen uitstralen naar de bilregio en / of naar een of beide benen. Vaak zie je hierbij een verhoogde spanning op de spieren in de lage rug.
  • Ischialgie: Pijnklachten in de lage rug en bilregio die een uitstraling hebben naar het been. Dit kan komen door druk van bijvoorbeeld spieren op de grote beenzenuw. (n. isschiadicus).

Hoe ontstaan deze klachten?

Een duidelijke oorzaak is vaak niet aanwezig. Wat je wel vaak ziet is dat de conditie van de lage rug niet optimaal is. Dit kan veroorzaakt worden doordat de spieren van de lage rug en de buikspieren, niet goed of minder goed getraind zijn.

Vaak zie je ook dat deze klachten voorkomen bij een verkeerd houding of bewegingspatroon.

Langdurig in een verkeerde houding zitten of zware activiteiten doen terwijl de spieren van de buik en de rug dit eigenlijk niet kunnen is dus vaak de oorzaak van deze klachten.

De rug:

Het centrum van uw rug is de wervelkolom. De gehele wervelkolom bestaat uit vier delen. Ten eerste het heiligbeen (het onderste deel), met als uithangsel het stuitje, daarna komt de lende wervelkolom (de onderrug) die bestaat uit 5 wervels, vervolgens de borstwervelkolom (bovenrug) die bestaat uit 12 wervels. Aan deze twaalf wervels zitten uw ribben vast die met een boog van achter naar voren lopen en vastzitten aan uw borstbeen.  Als laatste de nekwervelkolom die bestaat uit 7 wervels.

Al deze delen kunnen niet goed zonder elkaar functioneren. Dus als een gedeelte (bijvoorbeeld de borstwervelkolom) minder goed werkt, dan zal je dat ongetwijfeld ergens anders kunnen merken. Bijvoorbeeld door pijnklachten of een beperking bij bepaalde bewegingen of activiteiten.

De wervelkolom bestaat uit allemaal wervels die op elkaar liggen. Tussen alle wervels in ligt een tussenwervelschijf (een soort kussentje) die ervoor zorgt dat de wervels goed ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Aan de achterzijde van de wervels liggen botstukjes die tegen elkaar aanliggen en een gewricht vormen.  Dit noemen we de facetgewrichten.

Rondom deze gewrichten ligt gewrichtskapsel en banden (ligamenten) die een stuk stevigheid geven. Uiteraard liggen er ook allemaal spieren rondom de wervels die ervoor zorgen dat we goed met de rug kunnen bewegen.

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.