Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

Bekken irritatie

Irritatie van het bekkengewricht?

Het heiligbeen ligt vast tussen een rechter en een linker bekken helft. Op het heiligbeen begint de lende wervelkolom. Het heiligbeen, de beide bekken helften en de lende wervelkolom zitten dus aan elkaar vast door middels van gewrichtskapsel en pezen. Uiteraard liggen er ook spieren omheen die ervoor kunnen zorgen dat er beweging mogelijk is in het bekkengewricht. Denk aan de bilspier of  spieren in de lage rug. In uw geval is het bekkengewricht geïrriteerd. Dit betekend dat het kapsel en pezen die de stevigheid van het bekken veroorzaken, overprikkeld en/of beschadigd zijn. Het kan ook zijn dat de spieren van het bekken geirriteerd zijn.

In ieder geval kan dit pijnklachten geven en / of moeite bij het uitvoeren van bepaalde bewegingen of activiteiten.

Hoe ontstaan deze klachten?

Klachten aan het bekkengewricht kunnen op meerdere manieren ontstaan.

  1. Door een plotselinge overbelasting. Bij het maken van een verkeerde beweging, een misstap en/of bij het optreden van een (sport) blessure kunnen de eerder beschreven structuren van het bekkengewricht geprikkeld of beschadigd raken.
  2. Door langdurig verkeerd houding en bewegingspatroon. Het bekken wordt dan langdurig verkeerd belast, met als gevolg dat de spieren, pezen of kapsel rondom het bekken geïrriteerd kunnen raken.

Het bekken

Het centrum van uw rug is de wervelkolom en het bekken. De gehele wervelkolom bestaat uit vier delen. Ten eerste het heiligbeen (het onderste deel), wat tussen twee bekken helften in ligt. Een rechter bekkenhelft en een linker bekkenhelft. Vervolgens komt de lende wervelkolom (de onderrug) die bestaat uit 5 wervels, Daarna de borstwervelkolom (bovenrug) die bestaat uit 12 wervels en als laatste de nekwervelkolom die bestaat uit 7 wervels.

De wervelkolom bestaat uit allemaal wervels die op elkaar liggen. Tussen alle wervels in ligt een tussenwervelschijf (een soort kussentje) die ervoor zorgt dat de wervels goed ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Aan de achterzijde van de wervels liggen botstukjes die tegen elkaar aanliggen en een gewricht vormen.  Dit noemen we de facetgewrichten.

Rondom deze gewrichten ligt gewrichtskapsel en pezen (ligamenten) die stevigheid geven. Uiteraard liggen er ook allemaal spieren rondom de wervels die ervoor zorgen dat we goed met de rug kunnen bewegen.

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.