Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

enkelverstuiking / enkel distorsie

Wat is een enkel distorsie?

Distorsie betekent verstuiking of verzwikking. In dit geval hebben we het dus over het verzwikken van de enkel door bijvoorbeeld een misstap, waarbij er schade op kan treden aan de binnen- of buitenkant van de enkel. Dit gaat vaak gepaard met ontstekingsverschijnselen als zwelling, verkleuring, warmte en / of een kloppend gevoel. In ieder geval heeft u vaak pijn.

De enkel

De enkel verkrijgt zijn stevigheid door het gewrichtskapsel en banden (ligamenten) die strak om het gewricht heen liggen en zorgen dat de botten goed op hun plek blijven waardoor de enkel goed en stabiel kan bewegen. Bij een enkeldistorsie is het vaak zo dat de banden door de verdraaiing overrekt / beschadigd raken. Hierdoor kunnen ze er niet goed meer voor zorgen dat de stevigheid van het gewricht optimaal is. Dit kunt u merken door een onzeker gevoel in de enkel als u loopt, of als u andere activiteiten doet.

Deze banden liggen zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde van de enkel. Afhankelijk van hoe u de enkel verzwikt of verstuikt kunnen zowel de banden aan de binnenzijde en buitenzijde geïrriteerd en/of beschadigd raken.

 Hoe ontstaat een enkel distorsie?

In de meeste gevallen ontstaat een enkeldistorsie tijdens het sporten. Er wordt even niet goed opgelet bij een voor – of zijwaartse pas en het is gebeurd. Het kan ook zijn dat het tijdens normale bezigheden gebeurd. Er hoeft niet altijd een duidelijke aanleiding te zijn. Soms gebeurt het ook tijdens het lopen op straat of bijvoorbeeld door een stap op een scheve tegel of een stoeprand.

Over het algemeen kan aangenomen worden dat een enkeldistorsie plaatsvindt wanneer de persoon in kwestie niet in optimale conditie is. Immers, waarom zwikt iemand het ene moment wel in dezelfde actie en het volgende moment niet?

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.