Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

Graad 2 tendinitis lies

Wat zijn liesklachten?

Liesklachten bevinden zich aan de binnenzijde van het bovenbeen bij het schaambeen. Vanaf dit bot lopen er meerdere spieren naar het bovenbeen toe.

Pezen (engels = tendons) liggen tussen de spieren en de botten. De spier zit dus via een pees vast aan het schaambeen. Peesweefsel bestaat uit bindweefsel wat erg stug en weinig doorbloed is. Juist omdat het aanhecht op het bot is het enorm trekvast en sterk weefsel.

Welke soorten peesklachten zijn er?

Peesklachten zijn onder te verdelen in verschillende soorten. Er bestaat een tendinose en een tendinitis. Beide zijn irritaties en / of beschadigingen van het peesweefsel echter gaat een tendinitis (itis = ontsteking) gepaard met een of meerdere ontstekingsverschijnselen als warmte, zwelling, verkleuring (en) en een kloppend gevoel.  Een tendinitis kunnen we weer onder verdelen in een graad 1 tendinitis en een graad 2 tendinitis. Bij een graad 1 tendinitis is er peesweefsel geïrriteerd mogelijk met wat pees structuren beschadigd. Bij een graad 2 tendinitis is het peesweefsel ingescheurd of is de pees zelfs afgescheurd. Een bezoek aan de arts of fysiotherapeut is in dat geval aanbevolen. Beiden gaan gepaard met ontstekingsverschijnselen.

 Hoe ontstaan liesklachten?

Grofweg is er een verdeling te maken in acute en chronische liesklachten. De acute variant ontstaat vaak op het sportveld tijdens een onverwachte beweging, waarbij er een duidelijke steek in de liesstreek wordt gevoeld. Er is dan wellicht sprake van een verrekking of scheurtje in de pees. De oorzaak is dan duidelijk aan te wijzen. Sporten waarbij er veel explosiviteit (voetbal, hockey en schaatsen) of lenigheid (turnen) wordt vereist, zijn met name risicovol voor dit soort klachten. Een goede warming up is dan een minimale vereiste.

Chronische liesklachten zijn langer aanwezig en hiervoor is veelal geen duidelijke oorzaak voor aan te wijzen. Aangezien de lies zich vlakbij bij het been, de heup, het bekken en de lage rug bevindt, betekent dat het zich in een complex gebied van het lichaam gelegen is. Hierdoor kunnen er meerdere oorzaken voor de klachten zijn. Hierbij kunt u denken aan een standsafwijking van de enkel/voet, een beenlengteverschil, een disbalans tussen de spieren in het been en/of romp, een verminderde beweeglijkheid in de lage rug of een te eenzijdige belasting met sporten.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Peesklachten zijn altijd hardnekkige klachten. Dit komt omdat een pees slecht is doorbloed en hierdoor veel moeite en tijd nodig heeft om goed te herstellen / genezen. Het vraagt dus veel geduld. Omdat het zo lang duurt, is het van belang dat de pees niet op een verkeerde manier wordt belast. Dit betekent dat het van belang is dat u de pijnprovocerende activiteiten, zoveel mogelijk achterwege laat. Beweeg dus binnen de pijngrens.

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.