Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

graad 3 spierblessure achterzijde onderbeen

Een spier.

Spieren zijn bundels vezels die gerangschikt bij elkaar liggen. Deze vezels kunnen door prikkels vanuit het zenuwstelsel samentrekken en weer ontspannen, wat zorgt voor het leveren van een bepaalde kracht. Spieren zitten met pezen vast aan botten en zorgen ervoor dat de  botstukken ten opzichte van elkaar (een gewricht) kunnen bewegen. Bijvoorbeeld dat de spier aan de voorzijde van uw bovenbeen ervoor zorgt dat u uw knie kunt strekken, of dat de spier aan de achterzijde van uw bovenbeen ervoor zorgt dat u uw knie kunt buigen.

Als veel spieren rondom meerdere gewrichten met elkaar samenwerken zijn er veel activiteiten mogelijk. Bijvoorbeeld activiteiten als sporten en / of  huishoudelijke activiteiten.

Een spierblessure

Door een plotselinge of langdurige overbelasting kunnen spieren geïrriteerd of zelfs beschadigd raken. De vezels waaruit de spieren bestaan gaan dan kapot en dit zorgt ervoor dat pijn ervaren wordt en de functie van de spier minder is. Een spierblessure kun je verdelen over 3 gradaties.

  • Bij een graad 1 spierblessure zijn er niet veel spiervezels kapot (ongeveer 5-10%), maar zijn ze wel flink overprikkeld. Je kunt de spieren nog wel belasten, maar dit is gevoelig of zelfs pijnlijk. We noemen dit ook wel een spierverrekking.
  • Bij een graad 2 spierblessure zijn er meer spiervezels kapot en kan de spier zelfs (in) gescheurd zijn. Dit gaat gepaard met een felle pijn tijdens het moment van overbelasten en meteen het onvermogen de spier te gebruiken. Later zal het gebruiken van de spier pijn geven. Het rekken van de spier is eveneens pijnlijk.
  • Bij een graad 3 spierblessure is er forse schade aan de spier. Er zijn veel vezels kapot en na het optreden van de blessure kun je de spier (even) niet meer gebruiken. Het kan ook zijn dat je een knap hoort of voelt op het moment dat de blessure optreed en dit gaat gepaard met veel pijn. Is de spier helemaal afgescheurd, dan is een operatie nodig om de spier te herstellen en dan pas te beginnen met revalideren bij de fysiotherapeut.

Hoe ontstaan uw klachten?

Een spierblessure kan optreden door een van de volgende of meerdere van de volgende oorzaken.

  • niet (of onvoldoende) uitvoeren van een warming-up
  • verkorte of stijve spieren
  • een te snelle trainingsopbouw, waarbij in een korte tijd te veel, te intensief en te vaak wordt getraind
  • eenzijdige trainingsvormen, waarbij met name de sprongkrachttraining berucht is
  • vermoeidheid, waardoor eerder kramp optreedt
  • koude en natte weersomstandigheden
  • na de inspanning geen cooling-down uitgevoerd.

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.