Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

Irritatie meniscus

Wat is een meniscus?

De knie bestaat uit twee menisci: 1 aan de binnenkant en 1 aan de buitenkant. Het zijn twee
halve maanvormige schijfjes die bestaan uit kraakbeen. Ze zitten tussen het bovenbeen en
onderbeen in. De meniscus werkt als een soort schokbreker bij bijvoorbeeld lopen en springen.
Daarbij zorgt de meniscus voor een goede sturing en de stabiliteit (stevigheid) in de knie.

Hoe ontstaan meniscusklachten?

Klachten aan een meniscus ontstaan vaak door een verdraaiing of verzwikking. Dit kan
bijvoorbeeld op het sportveld gebeuren, maar ook gewoon bij het uit de auto stappen. De voet
blijft dan vaak staan en u draait met uw lichaam verder door. Vaak ontstaat er op dat moment
irritatie of soms zelfs een scheurtje in de meniscus.
Een andere reden voor meniscusklachten is ouderdom of slijtage. Na het 40 ste levensjaar wordt
de meniscus zwakker en kan het zonder duidelijke oorzaak geïrriteerd of beschadigd raken.
Maar soms kunnen herhaaldelijke bewegingen zoals hurken dan ook de oorzaak zijn.
De verschijnselen die vervolgens optreden zijn een zwelling in de knie en pijn aan de binnen- of
buitenzijde van de knie. Daarnaast kunt uw knie instabiel gaan aanvoelen. U heeft dan de neiging
om weer door de knie te gaan.

 De knie.

Het knie gewricht wordt gevormd door uw bovenbeen en onderbeen. Doordat het meerdere
botstukken zijn die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen zijn er ook verschillende
bewegingen mogelijk. De stevigheid van het kniegewricht wordt veroorzaakt door kapsel, wat
strak om het gewricht heen ligt, en ligamenten of banden die op hun beurt het kapsel weer
versterken. Naast deze twee structuren zorgen uiteraard ook de spieren van het boven – en
onderbeen ervoor dat de knie stabiel is.

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.