Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

Knieschijf klachten

Knieschijfklachten

Knieschijfklachten – PFPS

 Wat is PFPS?

PFPS staat voor patello-femoraal pijnsyndroom, wat niets anders betekent dan pijnklachten aan of rondom de knieschijf. De achterkant van de knieschijf vormt een gewricht met de voorkant van het bovenbeen. Soms bewegen deze 2 botstukken niet helemaal goed ten opzichte van elkaar waardoor het kraakbeen aan de achterzijde van de knieschijf wat geprikkeld raakt. Kraakbeen is glad weefsel wat ervoor zorgt dat twee botstukken goed langs elkaar heen kunnen glijden.

Het geïrriteerde kraakbeen kan in dit geval de pijn veroorzaken.

Hoe ontstaan uw klachten?

Soms kunnen er meerdere oorzaken een rol spelen. Een ervan is te weinig spierkracht en stabiliteit om de knieschijf heen. De spieren van het bovenbeen moeten de knieschijf de goede kant op sturen, tijdens uw dagelijkse activiteiten zoals traplopen en fietsen. Als de spieren de knieschijf niet voldoende op zijn plek houden kan irritatie ontstaan. Een andere oorzaak is doorgezakte voeten. Hierdoor zakt de knie ook vaak naar binnen toe. Dit heeft een nadelige invloed op de stand van de knieschijf en veroorzaakt dus zo weer problemen.

De klachten die uiteindelijk kunnen ontstaan zijn pijn achter of rondom de knieschijf. Ook kan het bij het buigen en strekken herhaaldelijk blijven kraken. De klachten zult u met name krijgen bij het fietsen tegen de wind in of tegen een bruggetje op. Ook geeft lang zitten in een bioscoop, theater of auto pijnklachten.

U kunt wel iets doen aan het gevolg van PFPS. Het voornaamste advies is om de pijn provocerende momenten zo veel mogelijk te vermijden. Dit betekent niet te lang in een positie blijven zitten en dus zoveel mogelijk in beweging blijven. Dit kunt u doen door ieder half uur even een stukje te gaan wandelen. Ook is het verstandig om te gaan fietsen met een minder zware versnelling zodat de knieschijf niet teveel wordt belast. Dit kunt u ook al doen in fase 1 van uw oefenschema.

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.