Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

Osgood schlatter

Wat is Osgood Schlatter?

Osgood Schlatter is een botprobleem bij de aanhechting van de pees van de knieschijf op het onderbeen. Net onder de knieschijf, waar de pees aanhecht op het onderbeen, is een bobbel voelbaar op het scheenbeen. Wanneer iemand last heeft van Osgood Schlatter is deze bobbel pijnlijk en soms ontstoken (warm, rood, dik en pijnlijk bij aanraking of belasting).

Hoe ontstaat Osgood Schlatter?

Wanneer kinderen in de groei zijn, ontwikkelen ook de botten zich in snel tempo. Bij een groeispurt komt het voor dat de botten zich sneller ontwikkelen dan de spierlengte kan bijhouden. Wanneer kinderen in de groei (met name jongens hebben last van dit probleem) veel sporten of de knie op een andere manier zwaar en veelvuldig belasten, kan dit er toe leiden dat de bobbel (het botstukje) moeite heeft met deze belasting om te gaan. Er kan ook wel gezegd worden dat het bot in ontwikkeling te zwak is om de zware trekkrachten aan te kunnen. Wanneer de belasting toch aangehouden wordt, kan dit leiden tot Osgood Schlatter.

Wat is verstandig?

Wanneer Osgood Schlatter zich in de actieve ontstekingsfase bevindt, is het verstandig het been niet zwaar te belasten. Denk hierbij aan tegen hoge weerstand fietsen, springen of sporten als basketbal, voetbal etc. Daarnaast is het belangrijk de knie wel in beweging te houden, maar slechts bij lichte weerstanden. Verder in dit document leggen wij u uit hoe uw oefentraject er uit gaan zien.

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.