Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

Peesirritatie lies

De pees:

 Pezen (engels = tendons) liggen tussen de spieren en de botten. De spier zit dus via een pees vast aan het bot.  Peesweefsel bestaat uit bindweefsel wat erg stug en weinig doorbloed is. Juist omdat het aanhecht op het bot is het enorm trekvast en sterk weefsel. Dit heeft uiteraard voordelen, maar ook nadelen.

 Welke soorten peesklachten zijn er?

Peesklachten zijn onder te verdelen in verschillende soorten. Er bestaat een tendinose en een tendinitis. Beide zijn irritaties en / of beschadigingen van het peesweefsel echter gaat een tendinitis (itis = ontsteking) gepaard met een of meerdere ontstekingsverschijnselen als warmte, zwelling, verkleuring (en) en een kloppend gevoel.  Een tendinitis kunnen we weer onder verdelen in een graad 1 tendinitis en een graad 2 tendinitis. Bij een graad 1 tendinitis is er peesweefsel geïrriteerd mogelijk met wat pees structuren beschadigd. Bij een graad 2 tendinitis is het peesweefsel ingescheurd of is de pees zelfs afgescheurd. Een bezoek aan de arts of fysiotherapeut is in dat geval aanbevolen. Beiden gaan gepaard met ontstekingsverschijnselen.

 Hoe kunnen klachten aan de pees?

 Overbelasting of een blessure aan de pees kan op twee manieren ontstaan.

  1. Door een eenmalige plotselinge of langdurige (over)belasting kan de pees in een keer geblesseerd/overbelast raken. (Denk aan een plotselinge overbelasting tijdens het sporten of bij een bepaalde beweging. De prognose bij deze vorm van overbelasting is veelal gunstig.
  2. Veel vaker zien we een blessure die heel langzaam is ontstaan, door regelmatige momenten van overbelasting van de pees. De verhouding tussen wat de pees moet doen en dat wat de pees aan kan, is dan niet meer in balans. Door overbelasting ontstaan kleine microscheurtjes die, als u hier niets aan doet, tot langdurige problemen kunnen leiden.

 Wat kunt u er zelf aan doen?

 Peesklachten zijn altijd hardnekkige klachten. Dit komt omdat een pees slecht is doorbloed en hierdoor veel moeite en tijd nodig heeft om goed te herstellen / genezen. Het vraagt dus veel geduld. Omdat het zo lang duurt, is het van belang dat de pees niet op een verkeerde manier wordt belast. Dit betekent dat het van belang is dat u de pijnprovocerende activiteiten, zoveel mogelijk achterwege laat. Beweeg dus binnen de pijngrens.

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.