Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

peesontsteking schouder

De schouder.

 Het schouder gewricht wordt gevormd door uw bovenarm en de schouderkom wat vastzit aan uw schouderblad. Doordat het meerdere botstukken zijn die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen zijn er ook veel verschillende bewegingen mogelijk. De stevigheid van de schouder gewricht wordt veroorzaakt door kapsel, wat strak om het gewricht heen ligt, en ligamenten of banden die op hun beurt het kapsel weer versterken. Naast deze twee structuren zorgen uiteraard ook de spieren van de schouder en bovenarm ervoor dat de schouder stabiel is en dat u goed met de schouder kunt bewegen. Spieren zitten met pezen vast aan de botten.

Welke soorten peesklachten zijn er?

Peesklachten zijn onder  te verdelen in verschillende soorten. Er bestaat een tendinose en een tendinitis. Beide zijn irritaties en / of beschadigingen van het peesweefsel echter gaat een tendinitis (itis = ontsteking) gepaard met een of meerdere ontstekingsverschijnselen als warmte, zwelling, verkleuring (en) en een kloppend gevoel.  Een tendinitis kunnen we weer onder verdelen in een graad 1 tendinitis en een graad 2 tendinitis. Bij een graad 1 tendinitis is er peesweefsel geïrriteerd mogelijk met wat pees structuren beschadigd. Bij een graad 2 tendinitis is het peesweefsel ingescheurd of is de pees zelfs afgescheurd. Een bezoek aan de arts of fysiotherapeut is in dat geval aanbevolen. Beiden gaan gepaard met ontstekingsverschijnselen.

Hoe ontstaan Peesklachten?

Grofweg is er een verdeling te maken in acute en chronische schouderklachten. De acute variant ontstaat vaak tijdens het sporten tijdens een onverwachte beweging, waarbij er een duidelijke steek in de schouder wordt gevoeld. Er is dan wellicht sprake van een verrekking of scheurtje in de pees. De oorzaak is dan duidelijk aan te wijzen. Sporten waarbij er veel explosiviteit (honkbal, tennis, rugby) of lenigheid (turnen) wordt vereist, zijn met name risicovol voor dit soort klachten. Een goede warming up is dan een minimale vereiste.

Chronische schouderklachten zijn langer aanwezig en hiervoor is veelal geen duidelijke oorzaak voor aan te wijzen. Aangezien de schouder zich vlakbij bij de nek en de bovenrug bevindt, betekent dat het zich in een complex gebied van het lichaam gelegen is. Hierdoor kunnen er meerdere oorzaken voor de klachten zijn. Hierbij kunt u denken aan een verkeerd houdings- en bewegingsgedrag tijdens de activiteiten van het dagelijkse leven.

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.