Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

Piriformis syndroom

  • Binnen 10 minuten zekerheid

  • Maak de test

  • Test

  • Template

Een spier.

Spieren zijn bundels vezels die gerangschikt bij elkaar liggen. Deze vezels kunnen door prikkels vanuit het zenuwstelsel samentrekken en weer ontspannen, wat zorgt voor het leveren van een bepaalde kracht. Spieren zitten met pezen vast aan botten en zorgen ervoor dat de  botstukken ten opzichte van elkaar (een gewricht) kunnen bewegen. Bijvoorbeeld dat de spier aan de voorzijde van uw bovenbeen ervoor zorgt dat u uw knie kunt strekken, of dat de spier aan de achterzijde van uw bovenbeen ervoor zorgt dat u uw knie kunt buigen.

Als veel spieren rondom meerdere gewrichten met elkaar samenwerken zijn er veel activiteiten mogelijk. Bijvoorbeeld activiteiten als sporten en / of  huishoudelijke activiteiten.

De piriformis spier.

De piriformis is een kleine, maar hele sterke spier die diep in de bil ligt. In uw geval is deze spier geprikkeld en daardoor verhard. Het kan zelfs zo zijn dat de spier daardoor ook iets dikker wordt. In uw bilregio liggen veel zenuwen en bloedvaten die naar uw benen toegaan. Deze liggen dicht tegen de piriformis spier aan. Doordat de spier verhard en dikker wordt gaat hij tegen deze zenuwen en bloedvaten aan drukken. Dit kan klachten veroorzaken als tintelingen, verminderd gevoel en/of krachtsvermindering in een of meerdere gebieden in de bil en/of het been. Deze klachten worden ook wel ischialgie genoemd.

 

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

 

 

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.