Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

slijmbeursontsteking buitenzijde heup / bursitis trochanterica

Wat is een slijmbeurs?

In het lichaam bevinden zich veel structuren die samen zorgen voor mobiliteit, kracht en stabiliteit in de gewrichten. Omdat er veel structuren naast elkaar liggen waarbij met name pezen en botstukken langs elkaar glijden, zijn er in het lichaam slijmbeurzen aanwezig. Deze “zakjes” zijn bedoeld om de beweging van een pees langs een botstuk plaats te laten vinden zonder dat hier slijtage of beschadigingen optreedt. In principe bevinden zich dus in het hele lichaam slijmbeurzen, op plaatsen waar botten en pezen langs elkaar glijden.

 Hoe ontstaat een slijmbeursontsteking?

Een slijmbeursontsteking kan op verschillende manieren ontstaan. Een veelvoorkomende oorzaak is een trauma. Dit kan betekenen dat u bijvoorbeeld op het geïrriteerde gebied gevallen bent, waarna de slijmbeurs in kwestie gaat ontsteken.

Daarnaast kan veranderde bewegelijkheid in het betreffende gewricht of structuur (in dit geval de enkel of achillespees) ervoor zorgen dat een slijmbeurs overbelast raakt. Door de overbelasting of het trauma raakt de slijmbeurs ontstoken. Een ontstoken slijmbeurs geeft pijn en soms warmte, maar zwelt tevens op. De zwelling van de slijmbeurs zorgt ervoor dat de heup minder bewegingsruimte heeft. Hierdoor kan het, dat bij bepaalde bewegingen de heup en / of de heup pijnlijk aanvoelt. Hierdoor kunt u het been ook minder belasten.

De heup

Het heup gewricht wordt gevormd door uw bovenbeen en bekken. Doordat het meerdere botstukken zijn die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen zijn er ook verschillende bewegingen mogelijk. De stevigheid van het heupgewricht wordt veroorzaakt door kapsel, wat strak om het gewricht heen ligt, en ligamenten of banden die op hun beurt het kapsel weer versterken. Naast deze twee structuren zorgen uiteraard ook de spieren van het bovenbeen en bekken ervoor dat de heup stabiel is.

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.