Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

Spierblessure nek

De nek:

Het centrum van uw rug is de wervelkolom. De gehele wervelkolom bestaat uit vier delen. Ten eerste het heiligbeen (het onderste deel), met als uithangsel het stuitje, daarna komt de lende wervelkolom (de onderrug) die bestaat uit 5 wervels, vervolgens de borstwervelkolom (bovenrug) die bestaat uit 12 wervels. Aan deze twaalf wervels zitten uw ribben vast die met een boog van achter naar voren lopen en vastzitten aan uw borstbeen.  Als laatste de nekwervelkolom die bestaat uit 7 wervels.

Al deze delen kunnen niet goed zonder elkaar functioneren. Dus als een gedeelte (bijvoorbeeld de borstwervelkolom) minder goed werkt, dan zal je dat ongetwijfeld ergens anders kunnen merken. Bijvoorbeeld door pijnklachten of een beperking bij bepaalde bewegingen of activiteiten elders in de wervelkolom.

De wervelkolom bestaat uit allemaal wervels die op elkaar liggen. Tussen alle wervels in ligt een tussenwervelschijf (een soort kussentje) die ervoor zorgt dat de wervels goed ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Aan de achterzijde van de wervels liggen botstukjes die tegen elkaar aanliggen en een gewricht vormen.  Dit noemen we de facetgewrichten.

Rondom deze gewrichten ligt gewrichtskapsel en banden (ligamenten) die stevigheid geven. Uiteraard liggen er ook allemaal spieren rondom de wervels die ervoor zorgen dat we goed met de nek kunnen bewegen.

Wat is een spierblessure?

Door een plotselinge of langdurige overbelasting kunnen de spieren in de nek geïrriteerd of zelfs beschadigd raken. De vezels waaruit de spieren bestaan gaan dan kapot en dit zorgt ervoor dat pijn ervaren wordt en de functie van de spier minder is. Het kan zijn dat er instabiliteitsklachten voorkomen van de nek. Dit betekend dat u een onzeker gevoel heeft bij het bewegen met de nek en dat het zelfs in de nek kan schieten bij plotselinge bewegingen.

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.