Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

Tenniselleboog

De elleboog

 Het elleboog gewricht wordt gevormd door uw bovenarm en onderarm. Het onderarm bestaat weer uit twee botten. Aan de duimzijde zit uw spaakbeen en aan de pinkzijde zit uw ellepijp. Doordat het meerdere botstukken zijn die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen zijn er ook verschillende bewegingen mogelijk. De stevigheid van het ellebooggewricht wordt veroorzaakt door kapsel, wat strak om het gewricht heen ligt, en ligamenten of banden die op hun beurt het kapsel weer versterken. Naast deze twee structuren zorgen uiteraard ook de spieren van het boven – en onderarm ervoor dat de elleboog stabiel is.

Wat is een tenniselleboog?

Een tenniselleboog is een overbelasting van de pezen die zich aan de buitenzijde van de elleboog bevinden. Hier bevindt zich een harde knobbel waar de pezen op aanhechten. De klachten bestaan met name uit zeurende pijn rondom die harde knobbel . Deze pijn kan uitstralen naar de onderarm en hand. De activiteiten waarbij u het meest last kunt hebben zijn vooral het handen schudden, sleutels in het slot omdraaien, tassen tillen en knijpen.

Hoe ontstaat een tenniselleboog?

De voornaamste oorzaak van tennisellebogen is overbelasting. Slechts 5% van de tennisellebogen wordt veroorzaakt door tennis zelf. Door continu herhalende bewegingen, zoals schilderen en ramen zemen, worden de pezen steeds weer opnieuw belast. Deze raken op een gegeven moment geïrriteerd. De spieren die aan deze pezen vastzitten, moeten steeds harden werken, waardoor de basisspanning in deze spieren toeneemt. Ook kunnen gewrichten overbelast raken. Uiteindelijk raakt dit spier/pees/gewricht systeem ‘uitgeput’ en krijgt u klachten. Doordat dit proces zich vaak al een tijd afspeelt voordat u klachten krijgt, duurt het vaak lang voordat u weer van uw klachten af bent. In veel van de gevallen gaan de klachten in de elleboog gepaard met nekklachten. en/of kunnen nekklachten zelfs verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van de elleboogklachten.

Hoe gaat het herstel?

In de eerste instantie is rust aanbevolen. Mocht de klacht gepaard met 1 of meerdere ontstekingsverschijnselen, dan adviseren wij altijd eerst de RICE regels te hanteren. RICE staat voor het volgende: R staat voor Rust. De eerste 1-5  dagen zijn hierbij het belangrijkste. U mag best bewegen, maar houdt in de gaten dat u niet door de pijngrens heengaat. Bewegen op geleide van de pijn is erg belangrijk. I staat voor IJzen/ koelen. Dit kunt u doen met een coldpack, onder de kraan of met een zakje ijsklontjes. Doe dit niet langer dan 10 minuten per keer. De eerste drie dagen kunt u dit best 3 keer per dag doen. Let ook hierbij op, dat het niet te koud is. Te koud is ook weer niet goed. U kunt best de coldpack of ijsklontjes in een theedoek wikkelen om het minder koud te maken.  C staat voor Compressie. Leg een drukverband aan rondom het gewricht om zwelling tegen te gaan. E staat voor elevatie. Heeft u het gevoel dat het gewricht dikker wordt of meer pijn gaat doen? Geeft het dan rust en houdt het pijnlijke gewricht omhoog.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Vaak gaan klachten na verloop van tijd van zelf over, maar  voorkomen is uiteraard  altijd beter dan genezen. In de meeste gevallen kun je de klachten verhelpen of verminderen door de juiste oefeningen te doen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de doorbloeding in het geblesseerde gebied en het verbeteren van de conditie van het geblesseerde waardoor de pijnklachten minder worden.

In ons oefenpakket bieden wij u alle oefeningen aan die nodig zijn om uw klachten te verhelpen, maar eventueel in de toekomst ook te voorkomen. Het zijn allemaal goede oefeningen die u kunt blijven doen om uw lichaam in conditie te houden.

Ons oefenpakket is voor uw klacht op maat gemaakt, dus begin snel met zelf uw klachten te verminderen of te verhelpen door u direct in te schrijven.

**  U krijgt uw diagnose direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.