Online Check

Snel herstel met oefeningen voor thuis

**  U krijgt ons advies direct en de vragenlijst zal niet meer dan 2 minuten in beslag nemen.

Hardlopen? Doe het verstandig. Voorkom hardloop blessures. Tip van de fysio.

Nu in (crisis) tijden van het Corona virus zie je steeds meer mensen die hardlopen. Je ziet hardlopers met een goede (loop) techniek en je ziet hardlopers met een minder goede techniek. Het laatste is op zich niet erg, als je maar zorgt voor een goede voorbereiding. We kunnen tenslotte niet terecht in de sportschool. Dan maar iets doen wat je normaal gesproken niet (graag) doet. Hardlopen. 

Om ervoor te zorgen dat er geen blessures optreden geven we je een aantal tips die je kunt doen om je optimaal voor te bereiden.

Tip 1. Zorg voor een goede warming up. Met een warming up bereid je je lichaam voor op de actie die komen gaat. Wat versta je daar dan onder? Hoor ik je denken… Rekken bijvoorbeeld. Onder aan deze blog plaats ik een aantal videos van hele goede rekoefeningen die je kunt doen om je spieren soepeler te maken. 

Tip 2. Bouw je sportbelasting rustig op. Ga niet meteen voor de 5 of 10 kilometerloop als je niet gewend bent om hard te lopen. Begin met een rustig tempo en neem ook vooral rust na bijvoorbeeld 1 of 2 minuten. 

Tip 3. Drink veel water. Dit zorgt ervoor dat je niet uitdroogt tijdens het sporten en het verminderd de kans op kramp.

Tip 4. Eet goed. Zorg ervoor dat er voldoende brandstof in je lichaam is om de sportbelasting aan te kunnen. 

Tip 5. Zorg voor een goede cooling down. Ook hierbij kun je rekken of rustig uitlopen. 

Ben je geblesseerd geraakt. Neem dan in de acute fase vooral rust en laat je lichaam herstellen. Schrijf je vooral in voor een van onze oefenpakketten om de juiste oefeningen te doen tijdens je herstel. 

Veel voorkomende hardloop blessures zijn:

Shint Splint of een Runners knee. Klik op de link voor meer info. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *